Vedtægter

Vedtægter for ejerforeningen 51U - afventer tinglysning



Vedtægter


§1

Foreningens navn er Ejerlejlighedsforeningen Sankt Thomas, matr. nr. 51-u af Frederiksberg, Sankt Thomas Alle 11 og 13

 

§2

Foreningens hjemsted er Frederiksberg Kommune.

 

§ 3

Foreningens formål er at administrere fællesanliggender for ejerlejlighederne i ejendommen matr. nr. 51-u af Frederiksberg, Sankt Thomas Alle 11 og 13.

 

§ 4

Foreningens medlemmer er samtlige ejere af ejerlejligheder i ejendommen. Medlemskabet indtræder ved overtagelsesdagen af en lejlighed og ophører pr. overtagelsesdagen i tilfælde af, at en ny ejer overtager lejligheden. Den til enhver tid værende ejer af en ejerlejlighed hæfter for alle forpligtelser over for foreningen selv om forpligtelserne er opstået i en tidligere ejers tid.

 

§ 5

Foreningens øverste myndighed er generalforsamlingen. Foreningens generalforsamlinger afholdes i Frederiksberg Kommune. Foreningens ordinære generalforsamling afholdes inden udgangen af april måned.

Indkaldelse af medlemmer til generalforsamlinger sker ved brev fra bestyrelsen eller administrator. Varslet til den ordinære generalforsamling skal være mindst 3 og højst 4 uger og varslet til en ekstraordinær generalforsamling mindst 1 uge og højst 4 uger.

Indkaldelsen skal angive dagsorden for generalforsamlingen og forslag, der agtes fremsat på generalforsamlingen skal følge med indkaldelsen.

Det reviderede regnskab for det forløbne år, samt forslag til budget for det kommende år, skal følge med indkaldelsen til den ordinære generalforsamling.

Forslag fra medlemmerne må for at komme til behandling på den ordinære generalforsamling være indgivet skriftlig til bestyrelsen inden den 15. februar.

 

§ 6

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte:

1. Bestyrelsens beretning

2. Årsregnskab og status med påtegning af revisor til godkendelse

3. Bestyrelsens forslag til budget for næste år til godkendelse

4. Valg af medlemmer til bestyrelsen, der fungerer indtil næste generalforsamling, hvor valg er på dagsordenen.

5. Valg af statsautoriseret revisor, der fungerer indtil næste generalforsamling, hvor valg er på dagsordenen.

6. Eventuelt

 

§ 7

Generalforsamlingen træffer beslutning ved simpel stemmeflerhed efter fordelingstal, således at hver enhed i fordelingstallet giver en stemme. 

Hvis foreningen ejer ejerlejligheder, f.eks. funktionærboliger, tilkommer de stemmer, der falder på den pågældende lejlighed, bestyrelsen.

Generalforsamlingen vælger ved simpel stemmeflerhed en dirigent, der afgør om generalforsamlingen er lovlig, leder generalforsamlingen og afgør alle spørgsmål vedrørende sagernes behandlingsmåde, stemmeafgivningen og dennes resultater.

 

§ 8

Beslutning om ændring af vedtægterne eller om væsentlige forandringer af fælles bestanddele og tilbehør eller om salg af væsentlige dele af disse træffes på generalforsamlingen og er kun gyldig, såfremt den tiltrædes af 3/4 af foreningens samtlige stemmeberettigede efter fordelingstal.

§9

Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen finder anledning dertil, eller når det til behandling af et angivet emne begæres af mindst en fjerdedel af foreningens medlemmer efter fordelingstal, eller når en tidligere generalforsamling har besluttet det.

 

§ 10

I en af bestyrelsen autoriseret protokol optages en kort beretning om forhandlingerne på generalforsamlingen, og beretningen underskrives af dirigenten og udsendes til medlemmerne.

 

§ 11

Bestyrelsen består af 5 medlemmer. Valgbare er foreningens medlemmer. Kommer antallet af bestyrelsesmedlemmer kommer ned under 5, supplerer bestyrelsen sig selv indtil næste generalforsamling.

Bestyrelsen vælger selv sin formand.

Ved forretningsorden kan bestyrelsen træffe bestemmelse om udførelsen af sit hverv.

Over det på bestyrelsesmøderne passerede føres en protokol, der underskrives af samtlige tilstedeværende medlemmer.

Bestyrelsen har krav på at få dækket sine positive udgifter, og generalforsamlingen kan tillægge bestyrelsen et vederlag

.

§11a
Stk.1: Alle medlemmer skal, hvor muligt, oplyse elektronisk postadresse/e-mail til administrator. Et medlem har selv ansvaret for, at den oplyste e- mail
adresse kan modtage beskeder/informationer fra administrator eller bestyrelsen. Hvis medlemmet skifter e-mail adresse, skal medlemmet straks
give administrator besked herom. Hvis medlemmet ikke opfylder sine forpligtelser, bærer medlemmet selv ansvaret for, at korrespondancen ikke
kommer frem til medlemmet.
Stk. 2: Når foreningen har registreret en e-mail adresse på et medlem, er bestyrelsen og administrator berettiget til at have elektronisk korrespondance
med medlemmet og fremsende alle meddelelser, herunder bl.a. indkaldelser til generalforsamlinger, vand- og varmeregnskaber, opkrævninger, påkrav af
enhver art, inkassoskrivelser og varslinger (herunder varsling om adgang til en lejligheden) mv. Fremsendelse gælder også anden elektronisk fremsendelse via fx e-boks eller lignende.
Stk. 3: Bestyrelsen og administrator kan i al korrespondance, både pr. post eller e-mail, henvise til at eventuelle bilag (regnskaber, forslag, etc.) er gjort
tilgængelige på foreningens hjemmeside eller på anden tilgængelig elektronisk platform. Nævnte bilag anses derved at være indeholdt i forsendelsen. Dette gælder uanset om der måtte være angivet andet i andre bestemmelser i nærværende vedtægt.
Stk. 4: Uanset ovennævnte bestemmelser skal korrespondancen ske med almindelig post, såfremt lovgivningen stiller krav herom, eller såfremt
medlemmet har givet meddelelse til administrator om at fremtidig korrespondance skal ske med almindelig post.
Stk. 5: Bestyrelsen er, uanset ovenstående bestemmelser, altid berettiget til at give meddelelser mv. med almindelig post, og bemyndige administrator til også at gøre dette.

 

§ 12

Det påhviler bestyrelsen at lede foreningen i overensstemmelse med nærværende vedtægt og generalforsamlingens beslutninger.

Bestyrelsen vælger en administrator. Administrator afholder og fordeler efter fordelingstal alle udgifter til administrationen af ejendommen, herunder forrentning og afdrag af eventuelle fælles lån, forsikringer, vicevært, vedligeholdelse og renholdelse af samtlige fællesarealer og installationer. Administrators almindelige honorar afholdes som fællesudgift og fastsættes efter advokattaksterne på basis af en lejeværdi, der svarer til lejeværdien for de udlejede lejligheder. Herudover betales honorar for udarbejdelse af regnskab over fordelingen af fællesudgifter m.v. og administration af foreningen. Bestyrelsen meddeler administrator prokura.

 

§ 13

Bestyrelsen indkaldes, hvis et af bestyrelsesmedlemmerne forlanger det.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, hvis 4 medlemmer er til stede. Står stemmerne lige, er formandens stemme afgørende forudsat vedkommende er til stede. Foreningen tegnes af bestyrelsen.

 

§ 14

Foreningen skal, bortset fra en grundfond på kr. 300,00 pr. lejlighed, der ikke refunderes ved videresalg, og en rimelig driftskapital, ikke oparbejde nogen formue, men i økonomisk henseende alene hos medlemmerne opkræve de nødvendige bidrag til at bestride foreningens udgifter.

Det kan dog på en generalforsamling vedtages, at der skal ske henlæggelser til bestemte formål, f.eks. fornyelser og hovedistandsættelser, og det kan på en generalforsamling vedtages, at foreningen optager lån.

Foreningens kontante midler skal være anbragt i bank, dog skal det være administrator tilladt at have en kassebeholdning af en sådan størrelse, som er nødvendig for den daglige drift.

 

§ 15

Foreningens regnskabsår er kalenderåret, og foreningens første regnskabsår løber fra stiftelsesdagen til udgangen af samme år.

 

§ 16

Bestyrelsen udarbejder hvert år et budget, der viser foreningens forventede udgifter.

Udgifterne i henhold til det af generalforsamlingen godkendte budget fordeles på medlemmerne i forhold til fordelingstal og indbetaling skal ske a’conto med ¼ af det seneste godkendte budget hver den 1. januar, 1. april, 1. juli og 1.oktober, hvor der til samme tidspunkt skal es a conto kvartalsvis eller månedsvis forud af medlemmerne efter indbetales a’conto varmebidrag.

Senest 4 uger efter hvert års ordinære generalforsamling udbetales/indbetales til/af medlemmerne evt. forskelle mellem medlemmernes indbetalinger og medlemmernes andel i fællesudgifter for det afsluttede driftsår, hvor regnskab er godkendt på ordinære generalforsamling, og tilsvarende gælder forskelle i allerede skete a’conto indbetalinger af fællesudgifter i driftsåret, hvis driftsårets budget af generalforsamlingen fastsættes til et andet totalbeløb end budgettet for det tidligere driftsår. Varmeregnskab og medlemmers betaling for varme følger i øvrigt gældende lejelovgivning.

Udover betaling af fællesudgifter betaler medlemmerne et depositum fastsat af generalforsamlingen og udregnes på grundlag af fordelingstallet.

Depotets størrelse kan ændres ved generalforsamlingsbeslutning. De indbetalte beløb indsættes på en konto i bank. Forrentning af beløbet tilfalder ejerlejlighedsforeningen.

 

§ 17

Til sikkerhed for de i punkt 16 nævnte bidrag, og i øvrigt for ethvert krav, som foreningen måtte få mod et medlem, herunder udgifter ved et medlems misligholdelse, vil nærværende vedtægter være at tinglyse som pantstiftende på hver enkelt lejlighed for et beløb af kr. for kr. 8.000.

Panteretten respekterer de pantehæftelser, der hviler på den samlede ejendom ved nærværende vedtægts tinglysning og efter at pantehæftelserne er opdelt på de enkelte ejerlejligheder, de pantehæftelser der kommer til at hvile på den enkelte ejerlejlighed efter opdelingen.

 

§ 18

Forsvarlig udvendig vedligeholdelse foranstaltes af foreningen for dens regning, medens den indvendige vedligeholdelse påhviler de enkelte medlemmer, hvorved bemærkes at indvendig vedligeholdelse ikke alene omfatter tapetsering, hvidtning og maling, men også vedligeholdelse og fornyelse af gulve, døre og alt lejlighedens udstyr, herunder el-ledninger, el-kontakter, radiatorer med ventiler, vandledninger, vandhaner og sanitetsinstallationer, kort sagt alt, hvad der er installeret inden for lejlighedens vægge, hvorimod foreningen sørger for vedligeholdelse og fornyelse af lejlighedens forsyningsledninger og fællesinstallationer uden for de enkelte lejligheder og ind til disses individuelle forgreninger i de enkelte lejligheder.

 

§ 19

Matr.nr. 51-t er forpligtet til at forsyne matr. nr. 51-u med varme, og matr. nr. 51 u er forpligtet til at aftage varme til fælles varmeregnskabspris. Matr nr. 51-u ejer en forholdsmæssig andel af kedel og fyr-anlæggene beregnet i forhold til radiatorantal i de enkelte lejemål. Nærværende bestemmelse vil være at lyse servitutstiftende.

 

§ 20

Hvis en lejlighed groft forsømmes, eller forsømmelsen vil være til gene for de øvrige medlemmer, kan bestyrelsen kræve fornøden vedligeholdelse og istandsættelse foretaget inden for en fastsat frist. Efterkommes bestyrelsens krav ikke, kan bestyrelsen sætte lejligheden i stand for medlemmets regning på foreningens vegne og om fornødent søge fyldestgørelse i foreningens panteret i henhold til nærværende vedtægt.

Et medlem må ikke drive erhverv fra sin lejlighed uden bestyrelsens samtykke.

 

§ 21

Medlemmet og de personer, der opholder sig i hans lejlighed, må nøje efterkomme de af bestyrelsen fastsatte ordensregler. Er intet vedtaget, gælder de i standardlejekontrakternes fastsatte regler som husorden.

Medlemmerne må ikke lade foretage ændringer, reparationer eller maling af ejendommens ydre eller af ydersiderne af vinduernes træværk eller lade opsætte skilte, reklame m.v. uden bestyrelsens samtykke.

 

§ 22

Såfremt et medlem gør sig skyldig i et sådant forhold, som i henhold til lejeloven berettiger udlejeren til at hæve lejemålet, herunder hvis et medlem ikke betaler de af bestyrelsen fastsatte bidrag inden 8 dage efter forfaldstid, eller hvis et medlem gør sig skyldig i et af de i §§ 19 – 21 omhandlede forhold, kan bestyrelsen om fornødent udsætte medlemmet af lejligheden med fogedens bistand.

 

§ 23

Nærværende vedtægter begæres tinglyst på ejerlejlighederne i matr. nr. 51 u af Frederiksberg, og respekterer de ejendommene og ejerlejlighederne påhvilende servitutter m.v., hvorom henvises til ejendommenes og ejerlejlighedernes blade i tingbogen.

 

Nærværende vedtægter er tinglyst med undtagelse af paragraf 16 stk. 2 hvis indhold er vedtaget på en ordinær generalforsamling ult. april 1981. Dette nye optryk af vedtægterne er udsendt til foreningens medlemmer 1. marts 1985.

 

Double-click here to add your own text.